Sterilizare instrumentar

Ce se întâmpla în serviciul central de sterilizare?

“Departamentul de sterilizare este departamentul care realizeaza functiile de decontaminare, pregatire truse, ambalare, sterilizare, stocare si eliberare / livrare materiale. Aceasta zona mai este cunoscuta si ca furnizor central, oglindind aspectul de serviciu-suport al ingrijirii clientului. Stabilirea unei zone separate si distincte, permite Departamentului de Sterilizare sa foloseasca abilitati speciale si, de asemenea, sa limiteze germenii patogeni la zona.

Lantul epidemiologic se intrerupe in serviciul de sterilizare. Pe masura ce materialele necesare, echipamentele si instrumentele sosesc in zona de decontaminare, incepe procesul de indepartare a agentilor patogeni de pe echipamentul reutilizabil, instrumentar si alte articole.

Decontaminarea este procesul fizico-chimic prin care un obiect neinsufletit devine sigur de manevrat de catre personalul din zona de pregatire truse.

In zona de decontaminare, astfel definita, exista cativa pasi secventiali si esentiali, care trebuiesc urmati:

Transportul – articolele contaminate care necesita reprocesarea trebuie transportate in zona de decontaminare, astfel incat personalul , clientii sau vizitatorii sa nu fie expusi la microorganismele localizate pe aceste articole. Tinand cont de acest aspect, echipamentul trebuie acoperit pe timpul transportului si introdus in carucioare, cutii sau pungi de nailon.

Sortarea – articolele asemanatoare, care in zona de decontaminare ar urma sa fie supuse aceluiasi proces, trebuie grupate impreuna. Articolele trebuie sa aiba cutii care sa indice tipul de articol din zona de utilizare, astfel incat sa aiba loc o manevrare minima.

Asamblarea si impachetarea – dupa procesele prezentate anterior, intrumentarul este reinspectat si asamblat in truse, in tavi, pentru sterilizarea finala. Dupa ce fiecare instrument este gasit acceptabil pentru o folosire adecvata, urmeaza impachetarea seturilor de instrumente.

Sterilizarea – este definita ca procedeul care duce la absenta tuturor organismelor, indiferent daca sunt bacterii, virusi, paraziti, fungi sau ale tipuri de microorganisme. Obiectivul principal al Serviciului Central de Sterilizare este distrugerea germenilor.

Asigurarea calitatii – dispozitivele care sunt folosite in ingrijirea clientului trebuiesc monitorizate indeaproape pentru a li se evalua eficacitatea procesului si siguranta oferita clientului. Controlul administrativ este esential pentru a se asigura ca fiecare proces de sterilizare este validat.“

Pentru o buna desfasurare a acestei activitati, sunt in vigoare numeroase standarde aplicabile pentru unitatile de prestari servicii, in domeniul curatarii, dezinfectiei si sterilizarii. Una din cele mai importante norme care trebuie urmarita este Norma Tehnica privind curatarea, dezinfectia si sterilizarea in unitatile sanitare, aprobata prin Ordinul Mi-nistrului Sanatatii nr. 261 / 2007.

Conform Normelor Tehnice privind curatarea, dezinfectia si sterilizare, aprobate prin Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 261 / 2007, alegerea metodei de decontaminare, dezinfectie, spalare si / sau sterilizare pentru suprafete, instrumentar si / sau echipamente, trebuie sa tina cont de categoria din care fac parte acestea si de modul in care sunt folosite in asistenta acordata pacientilor.

Acestea sunt clasificate dupa cum urmeaza:

Critice: cele care vin in contact cu sau penetreaza tesuturile corpului uman, inclusiv sistemul vascular si care, in mod normal, trebuie sa fie sterile. In aceasta categorie intra: instrumentarul chirurgical (inclusiv instrumentarul stomatologic), materialul utilizat pentru suturi, trusele pentru asistenta la nastere, echipamentul personalului din salile de o-peratii, câmpuri operatorii, mesele si tampoanele, tuburile de dren, implanturile, acele si seringile, cateterele cardiace si urinare, dispozitivele pentru hemodializa, toate dispozitivele intravasculare, endoscoapele invazive (flexibile sau rigide), echipamentul pentru biopsie asociat endoscoapelor, acele pentru acupunctura, acele utilizate în neuro-logie. Intre utilizari acestea necesita sterili-zare;

Semi-critice: care vin in contact cu mucoasele intacte (cu exceptia mucoasei periodontale) sau cu pielea având solutii de continuitate.

În aceasta categorie intra: suprafata interioara a incubatoarelor pentru copii si dispozitivele atasate acestora (masca oxigen, umidificator), endoscoapele flexibile si rigide neinvazive (folosite exclusiv ca dispozitive pentru imagistica), laringoscoapele, tuburile endotraheale, echipamentul de anestezie si respiratie asistata, diafragmele, termometrele de sticla, termometrele electronice, ventuzele, varfurile de la seringile auriculare, specul nazal, specul vaginal, abeslang-urile, instrumentele utilizate pentru montarea dispozitivelor anticonceptionale, accesoriile pompitelor de lapte.

Suprafetele inerte din sectii si laboratoare (stropite cu sange, fecale sau cu alte secretii si / sau excretii potential patogene) si cazile de hidroterapie (utilizate pentru pacientii a caror piele prezinta solutii de continuitate) sunt considerate semicritice. Intre utilizari acestea necesita sterilizare sau dezinfectie de nivel inalt;

Non-critice: care nu vin frecvent in contact cu pacientul sau care vin în contact numai cu pielea intacta a acestuia.

În aceasta categorie intra: stetoscoape, plosti, urinare, manseta de la tensiometru, specul auricular, suprafetele hemodializoarelor care vin în contact cu dializatul, cadrele pentru invalizi, suprafetele dispozitivelor medicale care sunt atinse si de personalul medical in timpul procedurii, orice alte tipuri de suporturi. Suprafetele inerte, cum sunt pavimentele, peretii, mobilierul de spital, obiectele sanitare s.a., se încadreaza in categoria noncritice. Decontaminarea, spalarea si dezinfectia materialelor se executa in zona sau camera de decontaminare.

Acesta se poate realiza manual sau mecanic (automat), cu ajutorul masinii de spalat si dezinfectat automate sau in masina de curatat cu ultrasunete.

Împachetarea pentru Sterilizare

Conform Normelor Tehnice privind curatarea, dezinfectia si ste-rilizarea in unitatile sanitare, aprobate prin Ordinul Ministrului Sanatatii nr. 261 / 2007, instrumentele, inainte de a fi sterilizate trebuie impachetate adecvat. Impachetarea instrumentarului serveste mai multor scopuri: sa poata fi sterilizat, usor de manuit, sa isi mentina sterilitatea pana in momentul deschiderii spre utilizare, sa poata fi deschis usor si folosit pentru proceduri sterile, sa protejeze instrumentarul de eventuale degradari fizice, care pot aparea in timpul transportului, si sa asigure prezenta instrumentarului in zona de lucru intr-o maniera aseptica.

 

Pentru impachetarea instumentarului exista mai multe tipuri de materiale si anume:

  1.  Cutii metalice perforate sau casolete cu colier – au durata menti-nerii sterilizarii de 24 de ore de la sterilizare, cu conditia mentinerii cutiilor si cosurilor inchise;
  2.  hartie speciala de impachetat (ambalata in doua straturi de hartie, fara solutii de continuitate) – au durata mentinerii sterilizarii de o luna, de la data sterilizarii, cu conditia mentinerii integritatii ambalajului;
  3.  pungi sau role hartie-plastic – au durata mentinerii sterilizarii de doua luni de la data sterilizarii, cu conditia mentinerii integritatii ambalajului; se impacheteaza in doua straturi;
  4.  containere – au durata mentinerii sterilizarii de sase luni de la ste-rilizare, cu conditia respectarii instructiunilor producatorului.
STERILIZARE PASUL 1
DENUMIRE
PROCES/APARAT
CHIUVETĂ
SPĂLARE MANUALĂ
PREGĂTIRE Se închide scurgerea chivetei. Se umple cu apă până la jumătate.
ÎNCĂRCARE INSTRUMENTAR Se așează în chiuvetă, sub nivelul apei, instrumentarul așezat în sita specială pentru spalare manuală.
ÎNCHIDEREA USII Nu este cazul.
SELECTARE PROGRAM Nu este cazul.
PORNIRE PROGRAM Instrumentarul se spală manual, cu detergent, cu o cârpă specială care nu afectează materialul instrumentelor.
DESCĂRCARE INSTRUMENTAR Instrumentarul spălat, după inspectare vizuală, dacă nu prezintă urme de murdarie, se introduce în cuva baii cu ultrasunete.
DEPOZITARE INSTRUMENTAR În cuva baii cu ultrasunete.
(curățarea chiuvetei se face după fiecare utilizare)
STERILIZARE PASUL 2
DENUMIRE
PROCES/APARAT
BAIE
ULTRASUNETE
PREGĂTIRE Conectați sterilizatorul la priza de 220 V.
ÎNCĂRCARE INSTRUMENTAR Deschideți capacul si introduceți instrumentarul in interiorul cosului special amenajat. Se umple cuva cu apă distilată (între nivelul MIN și MAX) și detergent enzimatic.
ÎNCHIDEREA USII Închideți capacul cu ajutorul butonului.
SELECTARE PROGRAM Apăsați butonul de pornire. Selectați TIME, TEMP.
PORNIRE PROGRAM Apăsași butonul ON/OFF.
DESCĂRCARE INSTRUMENTAR După inspectare vizuală, dacă nu prezintă urme de murdarie, descărcarea se face în mașina de spălat instrumentar. De asemenea se golește cuva baii cu ultrasunete de apa murdară.
DEPOZITARE INSTRUMENTAR În mașina de spălat instrumentar.
(curățarea baii cu ultrasunete se face zilnic, la sfârșit de program de lucru)
STERILIZARE PASUL 3
DENUMIRE
PROCES/APARAT
MASINA SPALAT
INSTRUMENTAR
PREGĂTIRE Încărcati mașina de spălat instrumentar cu detergent.
ÎNCĂRCARE INSTRUMENTAR Instrumentarul trebuie așezat în așa fel încât să se permită o spălare corespunzătoare a tuturor suprafețelor(clești deschiși).
ÎNCHIDEREA USII Se închide ușa până se aude un click.
SELECTARE PROGRAM Programul folosit este cel de 70°C.
PORNIRE PROGRAM Se apasă Start.
DESCĂRCARE INSTRUMENTAR După terminarea programului de spălare și inspectare vizuală, dacă nu prezintă urme de murdarie, instrumentarul se împachetează în pungi speciale de sterilizare, după care se introduce în Autoclav.
DEPOZITARE INSTRUMENTAR În Autoclav.
(curățarea mașinii se face săptămânal, la sfârșit de program de lucru)
STERILIZARE PASUL 4
DENUMIRE
PROCES/APARAT
AUTOCLAV MELAG
VACUKLAV 24-B
PREGĂTIRE Actionare buton ”On/Off“ din partea de jos dreapta.
ÎNCĂRCARE INSTRUMENTAR Instrumentarul se introduce împachetat in pungi speciale de sterilizare și se introduc in cuva interioară, pe tavitele special concepute. Pungile nu au voie sa se atingă între ele. ESTE INTERZISĂ INTRODUCEREA DE LICHIDE IN APARAT.
ÎNCHIDEREA USII Se inchide ușa și se răsucește manerul în spre dreapta pana la blocare ușă.
SELECTARE PROGRAM Din meniul aparatului se selectează programul necesar de sterilizare instrumentar. 121 sau 134 °C
PORNIRE PROGRAM Se apasă butonul “START“.
DESCĂRCARE INSTRUMENTAR Când programul de sterilizare este finalizat, apare mesajul ”Deschide ușa“ pe ecran. Atunci se poate deschide ușa, și se poate scoate instrumentarul din Autoclav. LA ACEASTĂ OPERAȚIUNE, TEHNICIANUL TREBUIE SA POARTE OBLIGATORIU MANUȘI STERILE. ATENȚIE: PERICOL DE ARSURI DIN CAUZA TEMPERATURII ÎNALTE!!!
DEPOZITARE INSTRUMENTAR Instrumentarul împachetat și steril se depozitează în dulapul special destinat acestui lucru. Instrumentarul despachetat steril, se pastrează în STERILIZATORUL UV. (curățarea autoclavului se face săptămânal, la sfârșit de program de lucru)
STERILIZARE PASUL 5
DENUMIRE
PROCES/APARAT
STERILIZATOR UV
PREGĂTIRE Conectați sterilizatorul la priza de 220 V. Se deschide ușa.
ÎNCĂRCARE INSTRUMENTAR Instrumentarul despachetat steril, se introduce pentru menținearea stării sterile în STERILIZATORUL UV.
ÎNCHIDEREA USII Se inchide ușa.
SELECTARE PROGRAM Nu este cazul. Programul este presetat.
PORNIRE PROGRAM Se pornește programul de sterilizare, moment în care se aprinde becul de atenționare de pe Sterilizator.
DESCĂRCARE INSTRUMENTAR Instrumentarul se păstrează in Sterilizator până la momentul folosirii.
DEPOZITARE INSTRUMENTAR Se păstrează in Sterilizator.
(curățarea sterilizatorului se face săptămânal, la sfârșit de program de lucru)
Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență cât mai bună. Prin continuarea navigării sunteți de acord cu folosirea acestora.